Update restauratie Mat '36 252
Op 1 oktober droegen de Vrienden €50.000 bij aan de restauratie van de Mat ‘36 252. Hieronder een kleine update van de werkzaamheden.
Er wordt in Blerick hard gewerkt aan Mat ’36 treinstel 252. We proberen hierover regelmatig te informeren, zonder de illusie te hebben dat we hierin volledig zijn. Naast grotere klussen, zoals het aanleggen van leidingwerk, worden er heel veel kleine tijdrovende werkzaamheden gedaan zoals aan het houtwerk, de beplating onder de trein en bijvoorbeeld de rijschakelaars.
Ten tijde van de bouw van de originele trein bestonden sommige moderne technische toepassingen nog niet, zoals bijvoorbeeld ATB (Automatische Trein Beïnvloeding). Omdat dit heden ten dage noodzakelijk is moet onze Mat ’36 dus ATB krijgen. Dit levert wel een probleem op omdat er in de trein haast geen mogelijkheden bestaan om op een fatsoenlijke wijze nog aanvullend leidingwerk aan te brengen. Daarom zijn de leidingen grotendeels boven de plafondbeplating van de reizigerscoupés en balkons aangebracht. Omdat er in de bagageruimte geen verlaagd plafond aanwezig is, gaan de leidingen op die plek wel onder de trein door. De bedoeling is om na de schilderbehandeling geen plafondplaten meer te demonteren. Ook leuk om te zien is hoe de machinistencabine er nu uitziet. Er zijn diverse werkzaamheden geweest, zo is er geplamuurd, geschuurd en geschroefd, zoals hierboven als resultaat te zien is.