Vriendendagen
De Vriendendagen door de jaren heen. Altijd een gezellige gebeurtenis en de kans om mooie foto's en video's te maken van bijzondere treinsamenstellingen op soms bijzondere trajecten/plaatsen !
2010
Vriendendag 2010
Bezoek aan Bombardier fabriek in Aachen
Op ons verzoek een bezoek te mogen brengen aan Bombardier in Aachen werd door de directie aldaar positief gereageerd, zij het met de kanttekening dat in verband met de veiligheidsprotocollen de groep beperkt diende te blijven tot 50 deelnemers. Voor degenen die niet mee konden naar Bombardier had het bestuur een dagkaart beschikbaar gesteld om gebruik te maken van het openbaar vervoer in en rond Aachen. En gelukkig is daar volop gebruik van gemaakt.
Op vrijdag 22 oktober 2010 begon de Vriendendag op Utrecht Centraal waar de ruim 90 deelnemers in de door het Spoorwegmuseum beschikbaar gestelde DE3 114 konden plaats nemen. Om nog eens te benadrukken dat de Vereniging 40 jaar bestond werd er getrakteerd op koffie met gebak: een petitfour met daarop de (eetbare) postzegel van de DE3 114.
De route was gepland via Eindhoven, Venlo en Sittard met nog een instapmogelijkheid in Den Bosch. Dat we een stukje Maaslijn moesten rijden was het gevolg van een buitendienststelling bij Weert. Maar dankzij de verplichte snelheid van 40 km/h, als gevolg van ATB-problematiek, konden we nu langer genieten van dit mooie traject.
De reis met de Plan U eindigde in Heerlen en omdat de DE3 niet in Duitsland is toegelaten stapte het gezelschap hier over op de reguliere trein van EuregioBahn die het naar Aachen Hbf vervoerde. Daar bracht de bus van het Aachener Verkehrsverbund de excursiegangers naar de fabriek van Bombardier.
Na een korte ontvangst en inleiding werd de groep gesplitst om de rondgang door de fabriek te maken. In de verschillende montagehallen werd een duidelijk beeld gegeven over het productie- en testproces. Ook de verdeling van werkzaamheden tussen Bombardier die de vierwagenstellen bouwt, en Siemens in Krefeld (zeswagenstellen), kwam hierbij aan de orde. Keurig op tijd bracht de bus het gezelschap terug naar het station waar de excursiegangers weer werden verenigd met de Vrienden die de middag in en rond Aken hadden doorgebracht. In een verkorte diensttrein - een van de twee stellen raakte defect - ging het weer naar Nederland.
In Heerlen stond de 114 al warm te draaien. Tijdens de terugreis naar Utrecht werd genoten van de uitgedeelde uitstekend belegde broodjes en de sapjes. Rond negen uur eindigde de reis in Utrecht. Als de in de trein al uitgesproken waardering en de vele schriftelijke reacties als maat mogen dienen dan kunnen we spreken van een fantastische dag.
2011
Vriendendag en ledenvergadering bij de SGB op 14 mei 2011
Han van der Hart, lid van onze vereniging, schreef bijgaande sfeertekening van onze Vriendendag en ledenvergadering die plaats vond op 14 mei 2011 in Goes waar we te gast waren van de Stoomtrein Goes Borsele. De foto’s bij dit artikel zijn gemaakt door Rob Böing.
In Hoedekenskerke sta ik boven op de zeedijk nog even uit te hijgen. Niet van de klim naar boven. Nee, daarvoor is mijn conditie wel voldoende. Maar ik sta nog bij te komen van de hoeveelheid informatie die tijdens de stoomtreinrit vanuit Goes tot mij is gekomen. Informatie die ik zeker moet onthouden om over mee te kunnen praten. Want ik weet nu alles over dat leuke treintje op Workum, over de grote hoeveelheid Blokkendozen bij de VSM en het materieel van de STAR, inclusief nummers en kleur.
Je leert veel op zo'n vriendendag. En doe je iets met die informatie? Welnee! Maar daarvoor ben ik dan ook niet op de Vriendendag. Ik geniet al sinds het instappen in de Blokkendoos (dat heb ik dus onthouden) in Breda. Wat een sfeervol treinstel! En wat een leuke mensen! Meteen heb ik contact. Het is zo gezellig dat ik vergeet de ongetwijfeld smaakvolle koffie met koek te halen. Ondanks het driehoeken via Lage Zwaluwe zijn we te snel in Goes. Nu neem ik wel de koffie die een van de vrijwilligers voor mij inschenkt.
Vakkundig en met de nodige humor werkt voorzitter Karla Peijs de agenda af. De aanwezige leden maken het haar ook niet echt moeilijk. Elk voorstel en elke opmerking worden serieus genomen. Allengs wordt het mij duidelijk dat er heel wat geregeld wordt bij het spoor in Nederland, en dat bedoel ik positief. We worden goed geïnformeerd over de bestemming van onze donaties. Het verloop van de vergadering en de opstelling van de leden en het bestuur maken mij echt blij.
Opgetogen stap ik in de klaarstaande stoomtrein. Weer nieuwe contacten! Weer veel cijfertjes en afkortingen! En een prima tip voor een "railvakantie"! De vrijwilligers van de Stoomtrein Goes-Borsele doen er alles aan om het ons naar de zin te maken. Een fotostop? Het kan geregeld worden. De HC kijkt zelfs wat beteuterd als het aangeboden schijnvertrek niet meteen met gejuich wordt ontvangen.
Hoedekenskerke, het eindpunt van het tramlijntje, is niet direct een wereldplaats. Toch hebben de medewerkers van de SGB er een leuk station van gemaakt. Het is zeer aangenaam om in de Buffer een drankje te nemen en de aanwezige modelbaan te bekijken. Maar de stoomfluit waarschuwt ons dat de trein op het punt van vertrek staat. Tijdens de terugreis overweeg ik even de machinist van de blokkendoos om te kopen om een extra stop in Gilze-Rijen voor mij en mijn twee dorpsgenoten te maken. Maar ik wil de machinist niet in verlegenheid brengen. Daarom staan wij rond zes uur op het perron in Breda de trein uit te zwaaien. Het einde van een zeer geslaagde dag.
2012
Vriendendag 2012
(door Henk Eijssens)
Nadat door bestuurslid Harry Peters in de ledenvergadering al was toegelicht hoe het programma van deze Vriendendag met veel improvisatie tot stand was gekomen, en nadat de voorzitter met gezwinde spoed de agenda verder had afgewerkt, sloot zij op exact het afgesproken moment de vergadering. Om 12.28 zou onze speciale trein vertrekken, maar voorafgaand aan het vertrek was wat tijd gereserveerd om de vrienden de gelegenheid te geven nog even het museum in te gaan. Bijvoorbeeld om te gaan kijken naar de 252 te gaan die in haar ‘Stibans-leven’ nog een cascorevisie had ondergaan. Voor de verdere restauratie van deze overgebleven vertegenwoordiger van materieel ’36 heeft onze vereniging al de nodige bijdragen geleverd en gehoopt wordt dat het treinstel in 2014 op eigen kracht op de Nederlandse rails zal kunnen terugkeren.
Lunchpakketten
De Vrienden kregen overigens meer dan de geplande tijd voor het museumbezoek en konden zich alvast tegoed doen aan de inmiddels uitgereikte lunchpakketten omdat onze trein met een flinke vertraging zou binnenkomen. Onze voorzitter, die door verplichtingen elders niet met de trein mee zou kunnen gaan, wilde ons in ieder geval toch uitzwaaien en het wachten gaf de vrienden die geen kans hadden gezien om iets aan de orde te stellen tijdens de vergadering nu wel de gelegenheid op het perron nog even met de voorzitter van gedachten te wisselen. Bijna een half uur te laat kwam de 1202 met de rijtuigen AB 7376, B 4118 en C 6703 en daarachter de 1312 langs het museumperron tot stilstand. Ongeveer een half uur later dan gepland vertrok de bijzondere combinatie uit het museum op weg naar Veenendaal Centrum, de eerste fotostop. Om de geplande dienstregeling niet verder in de war te gooien moest tot teleurstelling van de fotografen de daar geplande fotostop vervallen. Niemand mocht de trein uit en alleen de enkele fotograaf die op het station aanwezig was en die niet met de trein meeging kon er een plaatje schieten.
Almere, Schagen en Zandvoort
Onmiddellijk na het vertrek van de tegentrein werd koers gezet naar Almere, de volgende fotostop. Na flink doorrijden kwamen we daar met nog nauwelijks enige vertraging aan, konden de vele fotografen er eindelijk hun unieke foto’s maken en werd op tijd richting Schagen vertrokken. De trekkende 1200 liet zich van zijn beste kant zien en vooral de doorkomst in Amsterdam Sloterdijk ging gepaard met fraaie geluidseffecten. Wat zijn die 1200en toch een indrukwekkende machines, gelukkig is een flink aantal exemplaren bewaard gebleven! Helaas moest later op het traject naar Schagen ook een stuk langzaam gereden worden omdat wij achter een ‘gewone’ trein terechtgekomen waren. Na de ook geslaagde fotostop in Schagen ging de reis naar Zandvoort, een bestemming die bij de mooie rondrit t.g.v. de 80-jarige NVBS in november vorig jaar ook in de planning was opgenomen maar toen niet bereikt werd om een opgelopen vertraging in te halen. Deze keer was dat niet nodig en nu kon in Zandvoort onze bijzondere combinatie wederom uitgebreid gefotografeerd worden. En het is lang geleden dat we drie eloc’n tegelijk langs het perron in Zandvoort konden zien!
Bedankt...!
Vanuit Zandvoort ging de reis via Haarlem en Amsterdam CS naar Utrecht CS, het eindpunt van onze excursie. We kwamen er keurig op tijd aan. De vrienden moesten daar de trein verlaten en konden bij het vertrek van de trein richting Driebergen alleen nog maar naar de sluitseinen kijken van de 1202. Wij kunnen terugkijken op een heel mooie dag met een geslaagd ‘verrassingsprogramma’, niet in de laatste plaats door het mooie weer – toch een zeldzaamheid in de zomer van 2012. In overleg met de dienstregelingplanners van NS was een mooie dienstregeling voor onze ongebruikelijke route ontworpen en in combinatie met het door 'ons' Spoorwegmuseum beschikbaar gestelde bijzondere materieel – kwam een zeer interessante excursie tot stand. Een bedankje voor alle betrokkenen is hier zeker op zijn plaats!
2013
Vriendendag 25 mei 2013
(door Frans Storm van Leeuwen)
In 2013 vond de jaarlijkse ledenvergadering op 25 mei plaats in ’t Trefpunt, de bijzondere ontmoetingslocatie van NS in het hoofdgebouw in Utrecht. Zoals gebruikelijk werd na afloop van de jaarvergadering de Vriendenrit georganiseerd en opnieuw mochten we gebruik maken van door het Museum beschikbaar gesteld materieel.
Dit jaar voerde de rit van Utrecht CS naar een bestemming die goed geheim was gehouden. Eigenlijk alleen het bestuur en het organisatieteam wisten hiervan af. Onderweg bleek uit de weinige fotografen langs de route dat ook derden heel weinig wisten. De Blokkendozen die om 12.22u van spoor 4 moesten vertrekken, bleken vertraging opgelopen te hebben bij vertrek van Utrecht Maliebaan. Volgens dienstregeling moest onze trein keren in Den Dolder, maar een briljante ingeving van de organisatie en hulp van de treindienstleiding zorgden ervoor dat al gekeerd kon worden bij Blauwkapel Oost.
Dankzij deze ingreep werd met slechts 5 minuten vertraging met tevreden passagiers in een opperbeste stemming vertrokken en via Gouda en Rotterdam CS werd naar Rotterdam Stadion gereden. Daar werd de loc van DB Schenker Nederland voor de trein geplaatst. Dit was meteen de eerste fotostop en hier werden ook de lunchpakketten uitgereikt. Dat ‘ergens’ onder de draad uit zou worden gereden was een van de mogelijke oorzaken om de dieselloc aan te vragen, zo werd onder het publiek besproken.
De vertraging werd gecompenseerd in Rotterdam Stadion en stipt op tijd werd vertrokken om via IJsselmonde aansluiting, Waalhaven Zuid, Pernis, Botlek, Europoort en Maasvlakte Aansluiting de eindbestemming te bereiken: vlak voor het emplacement van de Tor Line werd de trein stilgezet voor de tweede fotostop. Het gezelschap stond bij de oever van het nieuwe kanaal naar de Tweede Maasvlakte. In het containervervoer wordt ook gedacht: groot, groter, grootst. Over korte tijd zou hier het grootste containerschip ter wereld, ca. 398 meter lang, kunnen afmeren en gelost worden. Dat schip is dubbel zo groot als de gebruikelijke, toch al grote schepen en kan 14.500 geladen 20-voets containers vervoeren.
Omdat de realisatie van de nieuwe havens de bestaande spoorlijn gaat doorsnijden, is vanaf emplacement Maasvlakte een 15 km lange spoorlijn aangelegd langs de nieuwe buitenste zeewering. Deze moet de nieuwe containerterminals bereikbaar maken. De Euromax terminal was vanwege het continubedrijf niet geschikt voor een fotostop en daarom was de Antarcticaweg de eindbestemming.
De 6400 van DB Schenker kon hier omlopen en weer voor de trein worden geplaatst. Om stipt 16.06 u werd weer vertrokken naar Rotterdam Stadion waar afscheid werd genomen van de Schenkerloc. In Rotterdam CS werden de Vrienden die richting Den Bosch moesten reizen middels de treinomroep gemaand om hier over te stappen. Doorreizen naar Utrecht CS betekende een tijdrovende busreis naar Den Bosch vanwege de buitendienststelling van de sporen tussen station Den Bosch en de Maasbrug die dag. Om 19.11 u werd Utrecht CS bereikt, waarna de Blokkendozen door kop te maken bij Blauwkapel Oost weer het museum bereikten. Hiermee kwam een eind aan een excursie met mooi weer, prachtig museummaterieel en een onalledaagse bestemming.
2014
Vriendendag 24 mei 2014
Het aantal inschrijvingen was in 2014 iets lager dan we als organisatie gewend waren en dat zal mogelijk iets te maken hebben gehad met het feit dat dit jaar de ledenvergadering en de Vriendenrit niet op dezelfde dag plaats vonden. Het betekende wel dat bij de voorbereiding van de rit kon worden besloten het Plan E-rijtuig thuis te laten zodat de trein bestond uit Plan D, Plan K, Plan W, de Blauwe Roemeen en de stalen D.
We vertrokken keurig op tijd uit Amersfoort, werden onderweg ingehaald door ‘gewoon’ treinverkeer, heetten een aantal instappers in Zwolle welkom en reden richting Herfte Aansluitng. En daar gingen we rechtsaf, richting Ommen en door naar Marienberg. Hoewel de aankomst daar was gepland op spoor 1 werd dat tot onze verrassing toch spoor 2 met de onverwachte mogelijkheid de trein te verlaten voor het nodige fotograafeerwerk en een bijkomend effect dat ‘gewone’ reizigers belangstellend vroegen of ze mee konden reizen naar Almelo. Maar hier kon de reisorganisatie toch zijn status laten gelden met een onverbiddelijk nee.
Intussen was DB Schenker locomotief 6518 tegen de trein gelopen en werd gewacht op de binnenkomst van de ‘gewone’ reizigerstrein waarna wij meteen konden vertrekken naar Almelo. Het was toch wel een aparte trein op deze diesellijn: afgezien van de rode dieselloc en de nostalgische rijtuigen reed er ook nog een elektrische locomotief achterop mee. Aan belangstelling hadden we onderweg niet te klagen, ook vanuit de achtertuinen keek men onze trein vol ongeloof na.
In Almelo werd omgelopen en ‘na een korte stop’ trok de 6418 de trein richting het industrieterrein, een nogal bochtige route waar de rijtuigen en de pantografen van de 1202 regelmatig het langs de baan groeiende groene spul bewerkten. Van het gezelschap zullen er velen zijn geweest die nog niet eerder in deze hoek van het land geweest waren, en dat was nou zo speciaal aan deze toch bijzondere route. Overigens, ook aan belangstelling van langsrijdende autochtone bewoners van Almelo was geen gebrek.
In goed overleg tussen de machinisten van de 1202 en de 6418 werden beide machines omgereden en daar was over nagedacht gezien de situatie straks in Enschede. Want met een stop in Almelo en Hengelo en ook nu onderweg belangstellende fotografen (sommigen werden zelfs meermalen in dezelfde volgauto gesignaleerd) kwam de trein in Enschede aan. Ook hier was het voor velen een bijzondere kennismaking, maar nu vanwege het werkelijk totaal, maar ook zeer fraai omgebouwde emplacement. De 6400 duwde de trein terug naar de sporen waar het mogelijk was de dieselloc om te rijden. Na even wachten kon de 1202 zijn trein weer terugrijden naar het perron waar bijna het hele gezelschap op de kop van het perron de trein stond op te wachten. Ook hier werd dus door vele fotografen op ongeveer het zelfde moment ongeveer dezelfde foto gemaakt.
Opnieuw punctueel op tijd werd vertrokken, opnieuw getrokken door de 6418 en via Hengelo doken we weer een diesellijn op. Er was tot 15.40u een stop gepland in Delden vanwege het kruisen met de tegentrein. Begrijpelijk was de verwarring onder de fotografen, en zeker ook bij de organisatie, toen echter na korte tijd het sein uit de stand stop kwam als misschien een verkapte opdracht van de treindienstleiding om toch maar meteen te vertrekken. Met gezwinde spoed werd iedereen de trein weer ingecommandeerd, waarna opnieuw tot onze verbazing het sein werd herroepen. Dit was het gevolg van het overleg dat intussen had plaats gevonden tussen onze machinist en de treindienstleiding, resulterend in een oprecht excuus van deze Prorail-medewerker.
Keurig volgens dienstregeling verlieten we het doorgaans zo rustige Delden, uitgezwaaid door een paar Deldenaren. Ook in Lochem, waar met twee reizigerstreinen werd gekruist, opnieuw nieuwsgierige toeschouwers en het was inderdaad een bijzonder gezicht de massieve neus van de 1202 onder het bescheiden perronkapje van dit station te zien staan. In Deventer werd de trein buiten het perron geparkeerd, de 6418 los gemaakt, de 1202 opgebouwd en aan de terugreis naar Amersfoort begonnen. Zoals dat dan vaak wordt gezegd na dergelijke excursies (en dat gold ook voor die van ons): iedereen verliet met een tevreden gevoel de trein en keerde voldaan huiswaarts.
Met de DE-3 naar Blerick
In de ledenvergadering in 2014 kondigde oud-directeur van Het Spoorwegmuseum Paul van Vlijmen aan dat het museum de Vrienden graag in de gelegenheid wilde stellen de werkzaamheden in het depot in Blerick van dichtbij te gaan bekijken. Een gebaar dat uiteraard zeer op prijs werd gesteld. De datum 8 november werd dan ook in de agenda’s van de vele aanwezigen vastgelegd.
En dan kun je alleen maar hopen dat het weer een beetje meewerkt, wat dat betreft is 8 november een gewaagde datum. Maar onder een strakblauwe lucht vertrok de glanzende Plan U uit Amersfoort met aan boord vele Vrienden van Het Spoorwegmuseum die van de uitnodiging gebruik hadden gemaakt, het inschrijfgeld (een vriendenprijsje…) was geen belemmering.
In Den Bosch voegden Karla Peijs en Hugo Roos zich bij het gezelschap, waarna in de gereserveerde eerst klas coupe van de gelegenheid gebruik kon worden gemaakt als Vrienden-bestuur nog even bij te praten. In Blerick werden de Vrienden door Hoofd Collecties Peter-Paul de Winter welkom geheten die vervolgens met trots kon vertellen over het vele werk dat er in dit museumdepot wordt verzet. Niet voor niets natuurlijk stond het gezelschap vlak voor de neus van treinstel 252, op dit moment toch wel het visitekaartje van de Blerickse werkgroep.
Afscheid
Voordat op eigen gelegenheid door de loods kon worden gelopen werd er eerst afscheid genomen van Karla en Hugo. Namens het bestuur sprak secretaris Peter van der Vlist de aftredende bestuursleden toe en Peter-Paul de Winter deed dat namens de directie van het Spoorwegmuseum. Natuurlijk waren er afscheidscadeau’s: namens de Vrienden een flesje wijn met daarop een passende foto als etiket, uiteraard vergezeld van een passende cadeaubon. Het Museum had voor de beide afscheidnemers een koersbord laten voorzien van een passende afbeelding. Er werd al meteen nagedacht over de wijze waarop deze toch ‘gewichtige’ borden op de terugreis zouden moeten worden meegnomen in de trein. Na de toespraken en de dankwoorden verspreidde het gezelschap zich door de loods, waarbij men zich een goed beeld kon vormen van wat er allemaal gepresteerd was in de afgelopen periode.
Depot
De loods in Blerick is veranderd in een depot ‘op niveau’, met een in kaart gebrachte inventaris, met museummaterieel dat niet alleen wordt onderhouden maar ook onderworpen aan wat bijna op een revisie lijkt. Over de 252, waar daar hebben we het over, leest u in deze Vriendendienst meer bijzonderheden. Met trots kon depotbeheerder Ronald Snel, daarbij zeker gesteund door zijn vader Marlo, de vele vragen van de Vrienden beantwoorden. Maar ook Peter-Paul de Winter liet duidelijk blijken heel tevreden te zijn over de Blerickse ontwikkelingen. Als vrijwillige rondleider wist hij een grote groep Vrienden als luisteraar mee te nemen door het gebouw.
Terugreis
Hoewel duidelijk een novembertemperatuur, was het buiten de loods ook goed toeven. Niet alleen door het daar opgestelde materieel, zoals de locomotieven van de Stichting Klassieke locomotieven, de 1201 en 1501, maar ook de museummotorpost en natuurlijk de in de zon staande glanzende DE3 114. Met dit mooie museumtreinstel werd keurig op tijd begonnen aan de terugreis, waarbij onderweg afscheid werd genomen van Karla en Hugo die met hun koersborden naar huis gingen en onderweg moesten proberen de ongetwijfeld komende vragen van belangstellende medereizigers te beantwoorden.
2015
Vriendendag niet op 20 juni, maar op 26 september 2015
In de reeks van voorbereidingen op de Vriendendag spande die van 2015 wat betreft tegenslag en complexiteit wel de kroon. Zoals gebruikelijk werd voor eind juni de datum geprikt voor zowel de ledenvergadering als de vriendenrit. Dat werd dus 20 juni. De bestemming voor onze treinrit was vooraf nauwkeurig onderzocht op aantrekkelijkheid (daar was de excursiecommissie gauw mee klaar trouwens) maar die bleek later toch in voorlopig onoplosbare problemen te resulteren, kort gezegd had het te maken met de verzekering. Er moest naar een alternatieve datum en idem programma worden gezocht. Na opnieuw wat logistieke tegenslag bij de planning bij NS Reizigers en het zoveel mogelijk omzeilen van al geplande spoorse festiviteiten elders in het land kwam de excursiecommissie uit op zaterdag 26 september. Er werd met gezonde spanning naar deze dag uit gekeken. Het zou die dag nog vele malen door de meereizende Vrienden worden gezegd: we hebben het weer wel mee, iets dat trouwens niet door het bestuur was geregeld. Bij aankomst in het museum konden de vergadergangers de DE3 nog op spoor 1 zien staan. De bedoeling was om het treinstel om te rangeren naar spoor 3 waar het gezelschap om 12.13u zou vertrekken. En die vertrektijd was ook gewijzigd ten opzichte van de oorspronkelijke plannen: zo’n 20 minuten eerder. En dat betekende weer dat de opgestelde agenda van de ledenvergadering qua tijdsduur met datzelfde aantal minuten moest worden ingekort.
Het toen nog uit drie personen bestaande bestuur nam plaats achter de tafel, de 108 deelnemers vonden een plaats in de zaal. De secretaris, normaal gesproken belast met de voorbereiding van de vergadering en de verslaglegging kon wat het laatste aspect nu terugvallen op de ingehuurde hulp van het bureau Dutch Office Support, een werkelijk oprechte opluchting. De hulp van de Vrienden in de zaal uitte zich in het niet of nauwelijks terugkomen op het verslag van de vorige vergadering of het jaarverslag. Ook de toelichting van de penningmeester op zowel zijn jaarverslag als de begroting kon rekenen op een instemmend applaus. Dat scheelde in de tijd. De presentatie van de beoogde nieuwe bestuursleden Peter van Dorp, Richard Weurding en (zij het via een videoboodschap) Ernst Numann werd afgesloten met een klinkend applaus en het deed het uitgedunde bestuur goed de beide gereserveerde stoelen naast hen achter de tafel daarna bezet te zien door hun nieuwe collega’s. Hoewel de rondvraag dit keer wel erg kort was, althans zo werd dat ook door een aantal Vrienden ervaren, werd de vergadering om 12 uur afgesloten en kon het gezelschap naar de trein lopen om daar plaats te nemen in de al met draaiende motor klaar staande DE3. De lunchpakketten waren in de trein afgeleverd en er kon traditioneel worden gerekend op de drankenservice door de afvaardiging van de werkgroep Materieel van het Museum. Na een stop in Utrecht CS waar nog een aantal Vrienden aan boord kwam werd de rit vervolgd richting Amsterdam en via de verbindingsbaan de Gooilijn bereikt. In de korte stop in Weesp kreeg de excursieleiding (net als trouwens bij eerdere Vriendenritten) opnieuw te maken met belangstellende reizigers die op basis van de tekst in de informatieborden meenden te maken hebben met een extra trein, in dit geval naar Almere. Dat het wat dat betreft nog gekker kon werd tijdens de stop in Lelystad wel bewezen toen ter ondersteuning van de tekst in de informatieborden de vriendelijke dame (dit keer niet de computerjuffrouw) uitgebreid melding maakte van een ‘extra trein naar Dronten en Zwolle’.
Het blijft toch een vreemde zaak: een voor een gezelschap (gereserveerde) extra trein die blijkbaar in de systemen van NS niet zodanig kan worden verbijzonderd dat voorkomen wordt dat de trein als ‘extra trein’ voor reguliere reizigers wordt aangeboden. Het overkwam ons ook in Zwolle en in Deventer, zij het dat het hier toch wat komisch aandeed: ‘extra trein’ in de informatieborden met die extra trein dan op een niet-perronspoor.
De reis verliep verder voorspoedig. Bij het optrekken maakte de dieselmotor het toch uit het verleden zo bekende en door veel liefhebbers zo geliefde geluid. De fotostops waren net lang genoeg om de benen te strekken en toch de DE3 uit verschillende hoeken te fotograferen. Regelmatig werd waardering uitgesproken over het (niet door het bestuur geregelde) mooie weer en ook in de trein genoten de Vrienden van de rit en hun gezelschap.
De geplande fotostop in Zutphen sneuvelde. Dat was niet op verzoek van de organisatie maar had alles te maken met het door de NS produktieleiding op dit knooppunt op een onjuiste wijze uitleggen van de informatie op de toch duidelijke aanschrijving. Het zou gaan om een ‘leeg materieeltrein’ die dus niet zo nodig langs het perron hoefde te komen. En om die reden kon de machinist het vervolgens getoonde seinbeeld ‘hoog groen’ niet anders uitleggen dan doorrijden. Een voor de organisatie (en natuurlijk voor de Vrienden aan boord) heel vervelende ervaring. En zo kon het gebeuren dat de trein ineens acht minuten voor tijd reed. Ja, logisch.
De volgende stop in Arnhem was om verschillende (ook planningstechnische) redenen lang: ruim een uur. Genoeg voor het gezelschap om op dit fantastisch gemoderniseerde station rond te lopen waarbij soms ook buiten het station de terrasmogelijkheden konden worden onderzocht. Allemaal met goede resultaten overigens.
Het laatste deel van de route had toch ook wel weer een nostalgisch tintje: met een Plan U de oostelijke Betuwelijn op. De dienstdoende treindienstleider van Prorail informeerde voor de zekerheid nog wel even bij onze machinist of hij wel met dieselmaterieel reed, de aanduiding DE achter het treinnummer was blijkbaar niet duidelijk genoeg. Nadat de machinist hem had gerust gesteld kon de aftakking bij Elst worden bereden.
En toen moest de snelheid omlaag naar 40 km/h. De op dit baanvak aanwezige ATB Nieuwe Generatie en de ATB Eerste Generatie van onze DE3 kunnen niet met elkaar ‘praten’ en dus moest met een constant bedienen van de ATB-kwiteerknop de reis naar Tiel worden ondernomen. Het is overigens plezierig dat voor museummaterieel deze ‘ontheffing’ geldt, het resulteerde in ieder geval in een bijna romantisch ritje met onderweg nog een stop in Kesteren. De stop in Tiel was ook om dienstregelingtechnische reden noodzakelijk. Ook het parkeren op spoor 1 hoorde er bij. Het daar om veiligheidsredenen aangebrachte hek langs dat spoor maakte het onmogelijk dat de trein kon worden verlaten. Keurig op tijd werd om 19.21u de reis naar Geldermalsen ondernomen met daar een planmatig niet opgenomen fotostop. Logisch: het paste gewoon niet in de planning, maar dat de bijsturing toch andere normen hanteert dan in de planning moeten worden toegepast, bleek wel toen op verzoek de treindienstleiding zo collegiaal was onze DE3 toch op een perronspoor te laten binnen komen. We hebben het maar uitgelegd als compensatie van het eerder die dag om zeep helpen van de fotostop in Zutphen. Het was de spreekwoordelijke kers op de taart.
Een mooie dag werd zo in Geldermalsen op een passende wijze afgesloten. De daarop volgende stop in Utrecht was voor het grootste deel van het gezelschap het moment om de excursietrein te verlaten. Een handjevol Vrienden reed nog mee naar het echte eindpunt: spoor 1 in het Spoorwegmuseum. De op het voorplein die ochtend geparkeerde auto’s werden opgezocht nadat de hele crew, zowel de machinist als de vrijwilligers van het Museum, hartelijk bedankt was. Het was een lange mooie dag waarop in veel opzichten met voldoening kan worden terug gekeken.
2016
Vriendendag 2016
Traditioneel bestaat de Vriendendag uit vergaderen en rijden. Ook op 4 juni 2016 was dat het geval: een goed gevulde vergaderzaal van de bedrijfsschool in het Spoorwegmuseum en aansluitend een treinrit waarvan geprobeerd was de route en dienstregeling geheim te houden. Maar dat laatste was iets waar de organisatie al bij voorbaat van wist dat dit niet uitvoerbaar zou zijn. De vele fotografen langs de lijn die middag bewezen dat de digitale berichtgeving zijn sporen had nagelaten.
De vergadering begon keurig op tijd, maar de dienstregeling van de vergadering moest toch op verschillende momenten door de voorzitter worden bijgestuurd. Zoals ook door een aantal deelnemers in de trein die middag werd aangekaart is ook het bestuur van mening dat de constructie van vergaderen en daarna rijden eigenlijk niet werkt. Er staat teveel druk op het op tijd afronden van de vergadering in verband met de geplande vertrek van de trein. Te vaak moest de inbreng van de aanwezigen worden beperkt en van een normale rondvraag was bijna geen sprake. Voor de Vriendendag 2017 werd dus aan een andere, meer ontspannen, combinatie van vergaderen en rijden gedacht.
Aan het eind van de vergadering werd het gezelschap verrast met de mededeling dat de kleur van de excursietrein was gewijzigd: van rood in groen. In de loop van de middag bleek wel waarom te elfder ure was gekozen voor het tweewagenstel mat’46 in plaats van de uit vorige vriendenritten bekende Plan U. Na een tussenstop in Amersfoort (door werkzaamheden was Utrecht CS niet of moeilijk bereikbaar) werd via de interessante route over de zuidtak en ‘binnendoor’ Rotterdam CS bereikt. Uiteraard waren vele Vrienden inmiddels op de hoogte van de vervolgroute en het geplande aankomstspoor 1 in Rotterdam zou daar helemaal in passen. Na een niet geplande stop voor binnenkomst in Rotterdam kwam onze trein echter binnen op spoor 8B. Dat er onder de aanwezige Vrienden ook spoordeskundigen zijn kon worden afgeleid uit de her en der gevoerde discussie of je van spoor 8 wel naar Hoek van Holland zou kunnen komen. Want dat was de bedoeling: nog een keer met mat’46 over de Hoekse Lijn in de wetenschap dat daar binnenkort het NS-tijdperk zou zijn afgelopen. En nu werd ook duidelijk dat de keuze voor mat’46 historisch verantwoord was. Hoewel, een rode DE3 in Hoek van Holland Strand…..
Het is natuurlijk altijd een gepuzzel voor de organisatie van de Vriendenrit om niet alleen een interessante bestemming te vinden, maar ook een leuke route te bedenken. Het eerste was gelukt en in de loop van de middag konden de Vrienden in de trein bevestigen dat ook het andere doel ruimschoots was gehaald. Van de Hoek via de verbindingsboog bij Schiedam naar Gouda en na kopmaken via Waddinxveen en Alphen aan den Rijn naar Leiden. Na een mooie tussenstop op spoor 1 werd via de Oude Lijn naar Haarlem gereden waar ook een ruime stop was gepland. Via Amsterdam en Hilversum reed de 273 vervolgens richting de Maliebaan. En het zal misschien de laatste keer zijn geweest dat het ‘kruis van Blauwkapel’ via deze route werd bereden, in ieder geval door een reizigerstrein. Het was voor de liefhebbers een historisch moment nog een keer de wielen over dit interessante infra knooppunt te horen ratelen. Om 20.45 u, keurig op tijd, werd de 273 op spoor 3 van het Museum neergezet en kwam er een eind aan een meer dan acht uur durend imponerend ritje zuidwest Nederland.
2017
Vriendendag 10 juni 2017
De traditie dat de ledenvergadering in het Spoorwegmuseum wordt gevolgd door een treinrit met door het museum beschikbaar gesteld materieel werd dit jaar doorbroken. Steeds weer bleek het namelijk een race tegen de klok om op tijd met vergaderen klaar te zijn vanwege de geplande vertrektijd van de excursietrein.
(met dank aan Peter van Dorp, Harry Peters en Edward Bary)
Dit jaar werden de plannen dus gewijzigd: met het museummaterieel naar een interessante locatie, vervolgens daar vergaderen en daarna uiteraard weer terug. Het organisatie comite kwam zo op het idee een bezoek te brengen aan de Museum Stoomtram Hoorn-Medemblik. Bij de voorbereiding van deze dag werd door de SHM alle medewerking toegezegd en na een wandeling in Medemblik werd ook een gastvrij restaurant, annex vergaderlocatie gevonden. De voorbereidingen voor de bestemming verliepen dus goed en ook bij het maken van de plannen voor de treinrit ondervond de organisatie alle medewerking, zowel van het Spoorwegmuseum, als van NS bij het plannen van toch weer een boeiende route.
Samenstelling excursietrein
De trein had dit jaar een ongebruikelijke samenstelling: locomotief 1312, de rijtuigen B 4118 (Plan W), C 6703 (Plan E) en motorpost mP 3031. De mP werd meegenomen omdat er onderweg diverse malen moest worden “kop gemaakt” en het steeds omrijden van de 1312 niet alleen tijd zou kosten, maar ook op diverse plaatsen niet (meer) mogelijk was. Het totale treingewicht, inclusief reizigers, kwam op 200 ton (de 1312 was alleen al goed voor 111 ton) en dat was nog net onder de grens voor het belastbare vermogen van de 3031. De mP heeft het trouwens goed gedaan die dag. Na aankomst in Hoorn ging de excursietrein als ‘leeg materieel’ door naar Enkhuizen om daar te worden opgesteld in afwachting van de terugrit.
Extra tram SHM
De 110 deelnemers stapten over op de extra tram van de SHM die om 11.40 u uit Hoorn vertrok naar Medemblik. De tram bestond uit vier prachtig gerestaureerde houten stoomtramrijtuigen, getrokken door historische motorlocomotief NTM 101, Onderweg werd enige vertraging opgelopen bij Midwoud-Oostwoud waar werd gerangeerd met de een paar weken later in dienst gestelde 6513 die een proefrit maakte met enkele goederenwagens.
Ledenvergadering
Ondanks die vertraging begon de vergadering om 13.30 u keurig op tijd. Secretaris en waarnemend voorzitter Peter van der Vlist heette de aanwezigen welkom en meldde een wijziging in de samenstelling van het bestuur. Richard Weurding werd gepresenteerd als de nieuwe voorzitter waarna hem meteen de voorzittershamer werd overgedragen. Nieuw in het bestuur is Diederik Brandwagt, het jongste lid van het bestuur. Als opvolger van de aftredend penningmeester Frans Heijnen werd Peter van der Meer benoemd.
Dat de vereniging zich meer op de jongere leden wil gaan richten werd geïllustreerd met het ‘live’ gaan van de eigen Facebook pagina. Een woord van dank aan Martijn Bijvoet voor het ontwerp (en het bijhouden) van dit medium is ook hier op zijn plaats. Aan het eind van de vergadering ging Peter-Paul de Winter (hoofd collecties van het Spoorwegmuseum) in een boeiende presentatie uitgebreid in op de ontwikkelingen in het museum, de aanstaande tentoonstellingen en de plannen voor de komende jaren.
Terugreis
Om 16.00 u vertrok de extra tram uit Medemblik naar Hoorn waar de deelnemers op het SHM-terrein nog de 7742 en 6513 konden bewonderen. Om 18:09 uur werd met de uit Enkhuizen terug gekeerde excursietrein vertrokken om nog een bijzondere rit te maken via Alkmaar, Uitgeest en Beverwijk naar Haarlem met onderweg een fotostop in Santpoort Noord. Voor de fotografen onder de Vrienden was de terugrit het meest interessant omdat mP 3031 nu het grootste gedeelte voorop liep. Blijkbaar gold dat ook voor heel veel niet-Vrienden die langs de lijn klaar stonden om de bijzondere combinatie digitaal vast te leggen.
In Haarlem werd kopgemaakt voor een slagje Zandvoort, waarna via (opnieuw) Haarlem Amsterdam Centraal werd bereikt en uiteindelijk via de Gooilijn ook Utrecht Centraal. Deze Vriendendag eindigde daar rond 21:15 uur, waarna het materieel leeg terug ging naar de Maliebaan. Mede door het zeer fraaie zomerweer kunnen we terug kijken op een uiterst aangename vergader- en excursiedag. Volgend jaar wacht een nieuwe uitdaging.
Video Cobi Cauwelaers, 10 juni 2017.
2018
Reportage
"Rondje om!" heeft een mooie reportage gemaakt van de aankomst in Beverwijk, de stalling te Haarlem en het vertrek van de buffel uit Beverwijk. De beelden laten mooi zien hoe we via 'verkeerd' spoor binnenkomen op spoor 4 met in ons kielzog de reguliere sprinter trein 4830 (SGM) volgens dienstregeling. Ook mooi in beeld hoe wij weer vertrekken, wederom op links de Velsertunnel in.
[Met toestemming van 'Rondje om!' geplaatst]
En nog een mooie:
2019
Reportage
"Rondje om!" heeft weer een mooie reportage gemaakt van de onze rit met de 1312, plan D en E. Aanvankelijk zou de mP er ook nog achter hangen, maar die was defect waardoor er 2x kop moest worden gemaakt: 1 x op Rotterdam Stadion en 1 x op Uitgeest. Tijdens het kop maken in Rotterdam was er nog wat 'vuurwerk': één van de dakveiligheden begaf het waardoor er slechts met 1 pantograaf kon worden verder gereden. Dus voorzichtig aanzetten bij vertrek...
En een filmpje van onze Vriend Wesley Pieterse. Kopmaken in Rotterdam met wat vuurwerk... (op 26 sec):
Hier nog een serie foto's van de klap, geschoten door onze Facebook beheerder Martijn Bijvoet:
2021
Vriendenrit 30 oktober 2021
Door alle Covid 19 perikelen was het in het najaar van 2021 pas weer mogelijk een Vriendenrit te organiseren na het houden van de Algemene Leden Vergadering.
We vertrokken om 12:53 uur vanuit het museum met de combinatie Plan P 766 van de Stichting Hondekop en de plan Q NSM 386. Deze combinatie was weer een mooi voorbeeld van samenwerking tussen museale instanties!
Na Amersfoort moesten we in Putten even aan de kant om een tweetal intercities doorgang te verlenen, waarna we in één keer door konden naar Zwolle. Onderweg zagen we zeer veel hobbyisten langs het spoor om na vele jaren deze bijzondere combinatie op de gevoelige plaat vast te leggen!
Vervolgens door naar Coevorden via de nieuwe ongelijkvloerse splitsing Herfte aansluiting met enkele stops in Ommen en Gramsbergen teneinde de reguliere dienst van de Vechtdallijnen niet te verstoren. Ook hier onderweg vele liefhebbers met foto- en filmapparatuur.
In Coevorden werden we op spoor 553 gedirigeerd. Een spoor niet aan een perron, waardoor helaas niemand even kon uitstappen om foto's te maken. Maar er stonden genoeg fotografen uit de omgeving om e.e.a. vast te leggen. Na een oponthoud van een klein kwartiertje startte de terugweg naar Zwolle met 1 stop te Ommen.
Vervolgens ging de rit naar Deventer. We moesten in Olst even wachten op de tegentrein. Het werd jammer genoeg al vroeg donker, maar medereizigers met wat betere apparatuur waren toch nog in staat om hier nog wat mooie plaatjes te schieten, evenals in Amersfoort waar de vele Vrienden uitstapten omdat het laatste stukje naar het museum hen vanaf Utrecht Maliebaan geen aansluiting meer gaf op een verbinding met Utrecht Centraal.
Personeel van de Stichting Hondekop verzocht achterblijvers in het treinstel te verhuizen naar de 386, opdat zij alvast konden beginnen met het opruimen en schoonmaken van de 766. Deze hing dus het laatste stukje als "ledig materieel" achter de 386.
Keurig op tijd en conform de dienstregeling kwamen wij om 19:36 uur aan op spoor 3 in het museum.
Het was ondanks het slechte en sombere weer een geslaagde vriendenrit! Gezien de vele reacties op Twitter en Facebook.
2022
Geslaagde Vriendenrit naar Blerick
Op zaterdag 1 oktober bracht Plan V10 treinstel 904 van de Stichting Crew 2454 de Vrienden naar het museumdepot van het Spoorwegmuseum in Blerick. De Vrijwilligers van het Spoorwegmuseum hadden de loods keurig opgeruimd en voor een prima materieelshow gezorgd. Vriendenvoorzitter Richard Weurding bekrachtigde met een stevige handdruk de al eerder toegezegde extra subsidie ter grootte van € 50.000 voor de interieurafbouw van mat ’36 treinstel 252, een handdruk die Peter-Paul de Winter glunderend in ontvangst nam.
De Vrienden konden daarna uitgebreid kennis nemen van de vordering van de restauratie zowel in als rondom de 252. Voor terugkeer naar Geldermalsen, Utrecht en Amersfoort werden de Vrienden getrakteerd op een heerlijke barbecue. In de “papieren” VriendenDienst die deze herfst verschijnt, zal uitgebreid aandacht worden geschonken aan deze bijzondere Vriendenrit én aan de laatste fase van de restauratie van de 252.
Bekijk hier een impressie van de dag, met dank aan Richard Weurding:
Ook Vriend van het museum Jelle van der Togt heeft een prachtige impressie gemaakt: