Artikelindex

Uitgegeven postzegelsetjes VVNSM

Door de vereniging worden sinds februari 2019 postzegelsets uitgebracht. Deze zegels van Post NL hebben de waarde 1 en kunnen als frankeermiddel worden gebruikt. Ook misstaan deze niet in een postzegelverzameling! Ze worden aangeboden in de Vriendentoko.

De volgende sets zijn in een beperkte oplage van 50 velletjes van 5 zegels uitgegeven:

  • februari 2019: DE-III (1934) in het museum (Uitverkocht)

Foto: Peter v.d. Vlist.De foto is gemaakt door Peter van der Vlist op 4 augustus 2009. Links zien we (onmiskenbaar) de ‘grande dame’ bij het stroomlijnmaterieel, de DE3 uit 1934. Het treinstel is indertijd bij NS buiten dienst gegaan met het nummer 163. Het behoorde tot het groepje laatste actieve DE3-en dat begin jaren ’60 uiteindelijk het veld moest ruimen dankzij de komst van de Plan U-treinstellen serie 111-152. Met het terug nummeren naar het oorspronkelijke nummer zou het dus gaan om DE3 33. Er is gekozen voor het treinstelnummer 27. En dat heeft dan te maken met het feit dat bij de overdracht aan het museum in het treinstel motorwagen 157 was opgenomen, met het oorspronkelijke nummer 27. En omdat in de beginjaren van de DE3-en de motorwagen het treinstelnummer bepaalde kreeg onze museum DE3 dus het nummer 27. Naast de 27 staat de Nestor, de oorspronkelijke HSM 89, de latere NS 1010. Op 24 november 1964, dit jaar dus 55 jaar geleden, kwam de locomotief naar het Museum. Naast de Nestor staat de 326, de op dit moment op spoor 1 opgestelde locomotief. De Vrienden zullen bijdragen aan het opknappen van de 326.

 

  • juni 2019: De overdracht van de NS 20 (Kameel) aan het museum (Uitverkocht)

Foto: Peter v.d. VList.Op 18 maart 2008 wordt de Kameel op eigen kracht overgebracht naar het Spoorwegmuseum waar in de Koninklijke Wachtkamer de ‘eigendomspapieren’ door de NedTrain directie overhandigd worden aan de NS-directie. Na deze formaliteiten wordt het rijtuig omgerangeerd van spoor 1 naar het achterterrein van het Museum om de loods van Wereld 4 te kunnen binnen rijden. De foto op de postzegel is van Peter v.d. Vlist en toont de Kameel tijdens die rangeerbeweging. Op 4 juni 2019, exact 65 jaar na de eerste rit met president-directeur Den Hollander, heeft de Kameel na een jubileumrit van Rotterdam, via de Oude Lijn, Noord Holland en de Gooilijn het Spoorwegmuseum weer bereikt. Nu met een mooi toekomstperspectief. Het rijtuig zal niet alleen traditioneel een blikvanger van de eerste orde zijn in ons Museum maar ook langs de lijn als het rijtuig weer eens op stap gaat.

 

  • oktober 2019: E-loc 1010 wordt 70 jaar! (Uitverkocht)

Foto: Piet Meijer.De eerste e-loc van de NS kwam in 1948 op de baan in de serie 1000. Van deze serie is één exemplaar bewaard gebleven dat in ons museum staat: de  1010. De afbeelding is gemaakt door Piet Meijer op 23 juni 1989 tijdens de manifestatie Treinen door de tijd ter gelegenheid van het 150 jarig bestaan van de spoorwegen in Nederland. Deze locomotief is helaas niet meer dienstvaardig, maar kwam in dienst in 1949 en werd terzijde gesteld in 1982. Hoewel ze aanvankelijk ook reizigerstreinen trokken, werden ze na de komst van opvolgende serie's (1100, 1200 en 1300) voornamelijk ingezet voor goederentreinen.

 


  • februari 2020: Afscheid DDM-1 op 15 december 2019 (Uitverkocht)

Haarlem CSOp 15 december 2019 nam de NS afscheid van haar eerste dubbeldekker, de DDM-1. In een speciaal daarvoor georganiseerde afscheidsrit werd in samenwerking met de NVBS een deel van haar voormalig werkterrein bereden. De rit startte in Amersfoort waarna er via Amsterdam, Alkmaar, Haarlem, Zandvoort, opnieuw Haarlem en Amsterdam via Lelystad en Zwolle terug naar Amersfoort werd gereden.

Gekozen werd voor samenstelling 7208 met als trekkende- en duwende kracht de 1768. Reden hiervoor is dat de Bvk "Olifant" van deze treinsamenstelling reeds bezit was van het Spoorwegmuseum. Deze werd echter bij de re-activatie van het materieel in 2016 terug in de actieve dienst genomen waardoor haar carrière als museum rijtuig met drie jaar werd uitgesteld. Deze foto werd gemaakt op 15 december 2019 onder de imposante kap van station Haarlem door Martijn Bijvoet, onze Facebook beheerder.

 

  • juni 2020: 50 jarig 'jubileum' voor de e-loc serie 1500 (oplage 100 setjes !)

Foto: Harry Peters

Deze e-loc is van Britse oorsprong en werd ter versterking voor de binnenlandse dienst door NS overgenomen van British Rail. Daar was deze loc bekend als BR 27003 "Diana", in dienst gesteld in 1954. In Nederland werden deze 6 locomotieven (1501 t/m 1506) in 1970 in dienst gesteld. Zij hadden zo'n beetje het monopolie op de lijn Den Haag CS - Venlo in het reizigersvervoer en werden in 1986 buiten dienst gesteld. De 1502 en de 1505 gingen vervolgens terug naar Engeland om daar in museumcollecties te worden opgenomen. Deze uitgifte staat in het teken van het 50-jarig jubileum van onze vereniging: deze werd opgericht in hetzelfde jaar waarin de serie 1500 bij NS in dienst kwam.

Vanwege het feit dat de 1501 vijftig jaar geleden bij NS in dienst kwam zal de loc tijdelijk een plaats krijgen in ons Spoorwegmuseum. Op 1 juli werd de loc afgeleverd door de 1304 van Fairtrains.

Afbeelding: de 1501 was op 25 november 2006 te gast in de Werkplaats Tilburg. De loc bracht die dag twee 1100’n van de SGB in Goes naar Tilburg ter gelegenheid van de presentatie van het boek over de serie 1100.

De foto werd gemaakt door Harry Peters.

 

Hits: 2627

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Dit zijn kleine bestanden met gegevens die op de harde schijf van uw computer worden opgeslagen of in de sessie van uw browser staan. Met behulp van cookies meten wij bezoekersaantallen en verbeteren wij de werking van de website. Klik op 'Akkoord' om deze melding te sluiten.